Klassieke massage

Klassieke massage/ontspanningsmassage is gericht op het ontspannen en het soepel maken/houden van de spieren. Massage ondersteunt het zelfgenezende vermogen van het lichaam, werkt ontspannend en kan stress verminderen. De stof die hier voor verantwoordelijk is is oxytocine. Oxytocine zorgt er voor dat je rustig wordt. Oxytocine wordt bij aanraking/massage van de zenuwen in de huid aan gemaakt.

Massage bevordert de doorbloeding van de spieren, versnelt de afvoer van afvalstoffen uit de spieren en ontspant de spieren. Ook als je geen sport beoefent of geen klachten en blessures hebt is een (regelmatige) massage zeker geen overbodige luxe maar een goede investering in de verzorging van het lichaam! Een frequentie van twee (preventieve) massages per maand is ideaal om het lichaam te onderhouden en klachten te helpen voorkomen. Als je je lichaam veel belast, bijvoorbeeld omdat je zwaar lichamelijk werk hebt of veel sport, kan het verstandig zijn je vaker te laten masseren en de frequentie van massages aan te passen op de belasting. Ik kan je adviseren over de voor jou ideale frequentie. Je kunt een klassieke massage ook combineren met passieve stretching (stretchmassage). Een regelmatige massage is gezond en helpt blessures voorkomen.

Afhankelijk van de wensen of eventuele klachten kan een deelmassage (bijv. nek/schouders/rug) worden gegeven van minimaal 30 minuten of een volledige massage van 60 of 90 minuten. De behandeling kan een klachtgerichte massage of een ontspannende massage zijn. Een combinatie van beide is uiteraard ook mogelijk, evenals een intuitieve massage waarbij ik op gevoel/intuitie masseer. Een uitgebreide ontspannende voetmassage of handmassage behoort ook ook tot de mogelijkheden. Als je veel staat of bijvoorbeeld veel op hakken loopt is een regelmatige massage van voeten en kuiten zeker geen overbodige luxe.

Voel je (veel) spanning in je buik? Kun je niet of moeilijk bij je emoties?
Je kunt bij mij in de praktijk ook terecht voor een buikmassage. Een massage van je buik kan je helpen je buik en je bekken te ontspannen en je emoties los laten. Ook een goede (diepe) ademhaling is belangrijk. Een goede (diepe) ademhaling helpt om goed te kunnen ontspannen. Ondanks dat we 24/7 adem halen is dit voor veel mensen een grote uitdaging. Door goed adem te halen kun je spanning/blokkades en emoties die je in je keel/hals, borst, buik en bekken/heupen hebt opgebouwd beter los laten.